Jumaat, 30 Januari 2009

WILAYAH PERSEKUTUAN GENAP 35 TAHUN


Seluruh warga Titiwangsa mengucapkan syabas dan tahniah kepada Dato Seri Zulhasnan Rafique, Menteri Wilayah Persekutuan dan Datok Bandar Kuala Lumpur, Dato Ahmad Fuad bersempena menyambut Hari Wilayah Persekutuan yang ke 35 tahun pada 1 Februari. Kita menyambut baik hasrat dan visi Dato' Seri Zulhasnan untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai sebuah bandar raya maju setaraf dengan bandar raya besar di dunia. Tetapi kita amat berharap usaha memperkasakan Melayu bandar mestilah menjadi agenda utama dalam setiap proses pembangunan kota ini.

Kita tidak mahu Bandar Raya Kuala Lumpur semakin maju tetapi kehidupan orang Melayu, khususnya para penjaja dan peniaga kecil Melayu semakin tersepit dan terpinggir yang akhirnya tercampak di tepi-tepi kota. Kita sebagai warga kota sentiasa merindui peningkatan kemajuan Kuala Lumpur, tetapi masalah kehidupan orang Melayu di kota ini harus dibereskan terlebih dahulu kerana sebagai mana yang kita ketahui, masalah yang dihadapi oleh orang Melayu di kota ini masih banyak yang belum selesai. Terutama sekali keselesaan rumah-rumah pangsa DBKL tempat kediaman mereka, sampai bila mereka hendak menjadi penyewa. Bagaimanakah kedudukan perancangan untuk menjual rumah-rumah pangsa PPR kepada penghuni, yang sekarang ini sudah tak dengar cerita lagi? Kehidupan penjaja dan peniaga-peniaga kecil Melayu yang berselerak di sana sini tidak terurus. Apa jadi dengan kebanjiran peniaga dan penjaja Indo yang nampaknya dah nak jadi tuan di Kuala Lumpur ini?

Kita melihat, sudah tiba masanya pasar Chow Kit dibina semula dan menjadikan sebuah pasar moden yang mengekalkan ciri-ciri tradisional untuk dijadikan sebuah lagi produk pelancungan di kota raya ini untuk para pelancong membeli belah terutama barangan yang melambangkan budaya setempat. Pembangunan Kampung Baru juga harus dirancang dan dilaksanakan dengan sebaik mungkin. Kita tidak mahu, apabila Kampung Baru menjadi bandar baru kelak, cucu-cicit tuan-tuan ampunya tanah akan terpinggir.

Selain daripada itu, kita juga mesti melihat kuasa politik Melayu tidak akan terpinggir dalam setiap usaha memajukan Kuala Lumpur ini. Kita tidak mahu jadi Bukit Bintang yang selama-lamanya dikuasai oleh DAP. Sebab itu usaha memperkasakan Melayu bandar mesti dijadikan satu agenda khusus, bukan hanya setakat bercakap untuk sedap mulut. Walaupun bukan mudah, tetapi jika diusahakan dengan lebih serius, tak mustahil ia tidak boleh dilaksanakan.

Tiada ulasan: