Selasa, 17 Februari 2009

DATO' YB NAK JADI ORANG MUDA

DIARI ISTERI MUDA DATO YB (episod 2)

(Kisah ini hanya satu cerita rekaan semata-mata. Tidak ada kaitan dengan sesiapa, sama ada yang masih hidup ataupun yang sudah mati)

Sidang Parlimen sudahpun bermula, maka sibuklah Dato YB hias diri. Siap kot baru, kasut baru, pegi facial bersihkan kulit muka. Mana-mana rambut dan misai yang sudah nampak putih dihitamkan. Parlimen bukan tempat main-main. Kita kena ceria dan bersemangat. Kalau pegi dengan pakaian selekeh, muka berminyak macam baru pulang dari bendang, mana boleh? Malu! Seorang MP kerajaan tak boleh kalau nampak selekeh. Mana ada kelas?

Kadang-kadang aku nak tergelak apabila tengok perangai suamiku Dato YB. Mana taknya? dah tua berkedut, perut toncek macam Ninjai Turtle berangan nak jadi orang muda. Walaupun aku tak cerdik dalam politik, tetapi setahu aku, Parlimen bukannya tempat nak tunjuk lagak, apa yang penting ialah membawa amanat rakyat, menjadi jambatan penghubung antara rakyat yang memilih kita sebagai YB dengan kerajaan. Masalah dan rintihan rakyat, hala tuju kepimpinan kerajaan supaya masa depan orang Melayu terus gemilang bukannya menjadi pengemis di negeri sendiri. Jangan jadi seorang pemimpin yang dayus, lemah dan pengecut.

"Cubalah Yayang fikir" Dato YB mula bersyarah, apabila angin koskusnya mulai tersentuh. "Takkah Yayang rasa bangga apabila tengok suami Yayang, walaupun dah berusia, tapi masih gagah dan manco bercakap di Parlimen? TV kan ada siaran langsung?" Aku nak tergelak lagi, tambahan pula apabila tengok suamiku tak berbaju, kain pelaikatnya terlundih ke bawah pusat. Buruk sungguh! tetapi buruk-burukpun, dia tetap suami kesayanganku! Sumpah!

Apa? Allah jadikan dunia ini hanya untuk orang muda saja ke? Habis, kalau dah tua, kena pencen segala-galanya? Berkain pelaikat, pakai baju cap pagoda lalu jadi guni buruk di rumah? Pemikiran yang sebegini memang tak betul, dah sesat! Suami awak ni, body saja yang nampak lama, tapi enjinnya boleh mengalahkan enjin kereta BMW yang baru beli, tau tak?

Beginilah selalunya kalau Dato YB ada di rumah. Aku cukup suka mengusiknya, tetapi kena tahu had dan sempadan, jangan sampai terluka dan tergoris hatinya. Derhaka pula kita nanti. Kalau nampak Dato YB dah mula nak naik angin, aku cepat-cepat pujuk, letak tangan atas perut boyotnya dan gosok pelan-pelan, dia cepat geli, lalu ketawalah ia sampai berkejar ke tandas, nak terkencing. Inilah kebahagiaanku! Biar boyot dan toncek, dialah nyawaku!

Dato YB bagi tahu, sidang Parlimen kali ini tentu hot. Karpal Singh dan kuncu-kuncunya, orang Melayu yang tak sedar di untung mesti kena bedal. Aku sendiripun naik hot tengok gelagat Banggali tua yang biadab itu. Tetapi aku hairan, kenapa dia tak dihantar ke Kemunting? Inilah lemahnya Kementerian Keselamatan Dalam Negeri, kata Dato YB. Mereka semuanya macam dah tak ada telur! Pengecut dan dayus! Inilah yang bagusnya Dato YB ku, walaupun toncek pendek macam badak air, tetapi semangat nasionalismenya cukup tebal. Pantang diusik hak anak bangsanya, dia sanggup gadai nyawa.

Dato YB kadang-kadang jadi bapak kucing tengah naik gian, gelisah dan merunggut macam kehabisan stop "minyak lintah" apabila memikirkan tentang masa depan parti. Amalan politik wang dalam parti, ini dah jadi wabak. Orang parti sekarang semakin hilang harga diri. Dua tiga ratus punya pasal dia sanggup pilih pemimpin jenis keledai yang pakai sarung singa. Kalau macam ini, hancur negara! Hancur Melayu! Sana sini bercakap nak hapus politik wang, tetapi semuanya cakap tak serupa bikin. Mulut cakap, tangan hulur. Sebab itu kata Dato YB, perhimpunan agung parti bulan Mac ini amat penting. Salah pilih, alamatnya parti tertua orang Melayu akan terkubur. Kalau parti terbesar orang Melayu ini masuk lubang kubur, maka masa depan Melayupun akan jadi tahi lembu kena hujan. Musnah segala-galanya.

Dato YB juga bimbang tentang pilihan raya kecil di Bukit Gantang dan Bukit Selambau di Kedah. Memang sah anak tempatan jadi calon di Bukit Gantang, ini janji Dato Najib. Pokoknya, walaupun anak tempatan, kita juga mesti kena ambil kira apakah orang keliling-kelalang suka padanya? Begitu juga orang parti. Depan angguk, belakang "cas kenting". Sudah banyak contoh yang berlaku dalam PRU12 lalu. Walaupun calon anak tempatan tapi orang menyampah, sombongnya mengalahkan Perdana Menteri. Belum apa-apa lagi, kiri kanan penuh dengan bodyguard. Yang hulur rokok lain, yang pasang api rokok lain, yang tukang hulur tisu paper untuk buang hinguspun ada. Dalam kempen bercakap melalut macam orang hilang akal. Duit peruntukan kempen dikemut sampai habis. Apabila kalah, orang lain pula yang dipersalahkan. Apa dia orang ingat UMNO sekarang macam UMNO dulu? Letak kambing, kambing menang. Pakai songkok masuk kampung sekali sekalapun boleh menang. Baru saja jadi calon, nak jawab telefonpun dah pandai pilih-pilih orang. Kalau kena pada sahabat yang boleh hulur, mengigil-gigil menjawabnya, kalau tidak, dibiarkan memekak sampai telefon mati sendiri.

Pilihan raya kecil di kedua-dua tempat ini cukup penting. Ia merupakan kayu pengukur, sama ada UMNO akan terus menjadi sebuah parti terkuat orang Melayu atau sebaliknya. Sebab itu orang parti jangan sombong, cepat mendabik dada. Rampas Perak dari PKR, bukan cara anak jantan, itu tak lebih daripada macam kena nombor ekur. Jentera parti dari luar yang berkampung di Bukit Selambau dan Bukit Gantang, jangan tunjuk lagak, lebih sudu dari kuah. Jentera tempatan mesti diutamakan.

Telefon Dato YB mulai melalak, cepat-cepat dia menjawabnya, tetapi tak lama. Lepas itu dia membebel, kalau nak telefon kena pasti nombornya, jangan pakai tekan saja. Kalau nak jadi YB yang baik, kena jawab telefon, jangan tak jawab, walaupun salah nombor! Aku gelak sampai sakit perut tengok Dato YB marah kerana orang telefon salah nombor.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

HOI..! HOI..! JANGAN TULIS PANJANG PANJANG LA..! ORANG BUKAN SUKA BACA TULISAN SAUDARA..! INI BUKAN RUANG CERPEN ATAU NOVEL LA..!

Tak Seindah Khabar Dari Rupa berkata...

kau tak suka.. aku suka... sekali sekali release juga stress..

Tahniah Zahari Affandi.. Sila teruskan..

alerts berkata...

Some of the content is very worthy of my drawing, I like your information!
costume jewelry